We maken er voortaan een gewoonte van om in onze klas, bij de
aanvang van een thema, eerst even te “brainstormen” : kleuters vertellen wat ze
al weten over het desbetreffende onderwerp én waarover ze graag in detail nog
wat meer willen te weten komen. Deze manier van “democratisch beslissen” zal
ongetwijfeld voor nóg meer betrokkenheid en engagement zorgen. Tijdens het
kringgesprek bleek trouwens dat velen héél geïnteresseerd waren in de diertjes
uit het bos. Dus werden véél informatieve boeken de klas binnen gebracht,
waarin gretig werd gebladerd. En zo ontstonden heel spontaan de “weetjes en
watjes-momenten” : wie ontdekte in de boeken een nieuwtje én kan er helder en
in duidelijke taal iets over vertellen aan de anderen ( eerst even dubbel
chekken bij de juf, we verkondigen uiteraard geen “fake news” ;-)
-
Mollen houden van
wormpjes
-
Muisjes zijn zo
klein dat ze in een glaasje passen
-
Kikkers leggen
eitjes, het lijkt op slijm en later worden het kikkervisjes
-
Een lieveheersbeestje
heeft zes poten
-
Er bestaan zelfs “vliegende
eekhoorns”
-
Baby egeltjes
zijn roze en hebben nog geen stekeltjes
-
Enz…