BRAINSTORMEN... BIJ DE HERFST !




We maken er voortaan een gewoonte van om in onze klas, bij de aanvang van een thema, eerst even te “brainstormen” : kleuters vertellen wat ze al weten over het desbetreffende onderwerp én waarover ze graag in detail nog wat meer willen te weten komen. Deze manier van “democratisch beslissen” zal ongetwijfeld voor nóg meer betrokkenheid en engagement zorgen. Tijdens het kringgesprek bleek trouwens dat velen héél geïnteresseerd waren in de diertjes uit het bos. Dus werden véél informatieve boeken de klas binnen gebracht, waarin gretig werd gebladerd. En zo ontstonden heel spontaan de “weetjes en watjes-momenten” : wie ontdekte in de boeken een nieuwtje én kan er helder en in duidelijke taal iets over vertellen aan de anderen ( eerst even dubbel chekken bij de juf, we verkondigen uiteraard geen “fake news” ;-)
-    Mollen houden van wormpjes
-    Muisjes zijn zo klein dat ze in een glaasje passen
-    Kikkers leggen eitjes, het lijkt op slijm en later worden het kikkervisjes
-    Een lieveheersbeestje heeft zes poten
-    Er bestaan zelfs “vliegende eekhoorns”
-    Baby egeltjes zijn roze en hebben nog geen stekeltjes
-    Enz…